Viceværtordningen - Farligt affald

Noget af vores affald indeholder stoffer, som selv i små mængder kan gøre skade på mennesker og miljø. Noget af dette affald indeholder også værdifulde resurser, som skal genanvendes.

Derfor skal affaldet indsamles og behandles på den rigtige måde. Derfor har vi lavet en viceværtordning for beboere i boligforeninger, ejerforeninger og lignende. Ordningen går ud på, at en udpeget affaldsansvarlig (for eksempel vicevært) modtager farligt affald og kasseret småt elektronik fra beboerne, og opbevarer det i et aflåst rum. Kommunen leverer opbevaringsmaterialet. Når der er samlet så meget, at det er værd at køre efter, så bestiller den affaldsansvarlige kommunen til at hente det.

Tilmeld din ejendom

Kontakt Affaldskontoret hvis du vil tilmelde din ejendom eller høre mere om ordningen. Det hele er uden ekstra beregning. 

Bestil afhentning

Når det farlige affald og kasseret småt elektronik fra viceværtordningen skal hentes, skal du bestille afhentning her: 

Bestil afhentning af farligt affald

Her skal du indtaste: afhentningssted, udfylde formularen og oprette henvendelsen. Det gælder kun for de adresser, der er tilmeldt ordningen. Du vil herefter modtage en kvittering. Efter maksimum 3 hverdage vil du blive kontaktet af Randers Kommunes renovatør, så I kan aftale tid for afhentning. Affaldet bliver hentet uden ekstra omkostninger.

Hvis affaldet er farligt for dig eller miljøet, kan det afleveres til viceværten for farligt affald.

Hvad er farligt affald?

Farligt affald er blandt andet:

  • Kemikalier 
  • Kosmetik
  • Maling
  • Opløsningsmidler
  • Spraydåser (alle)

Småt elektronik er for eksempel:

  • Batterier
  • Elsparepærer
  • Lysstofrør
  • Små elapparater